17-4-2017

De president heeft de producten van het bedrijf bekeken, het management en de supervisory board ontmoet en met werknemers gesproken.

“Tijdens de meeting met het management van uw bedrijf heb ik iets uitgesproken wat ik in geen enkel ander bedrijf heb uitgesproken en wat ik ook nooit meer zal doen. Ik zei: ‘Als ik geen president van de Tsjechische Republiek was, was ik graag een werknemer van LINET’, aldus vertelde Miloš Zeman toen hij met werknemers sprak. ‘De reden hiervoor is heel eenvoudig: LINET staat hoog aangeschreven in de industrie. Ik kom de naam van uw bedrijf bijna iedere dag tegen; ik waardeer het feit dat uw verkoopvolume en winsten groeien en dat u die winst investeert in productieexpansie. Mij is verteld dat het gemiddelde maandsalaris hier, met uitzondering van het management, 33.000 Tsjechische kronen is en volgens mij is het een plezier is om in een bedrijf als dit te mogen werken.”

Tijdens de hierop volgende discussie, gingen vragen uit het publiek over het versterken van de banden met oosterse landen en de aanstaande presidentsverkiezingen. Miloš Zeman benadrukte dat het Verenigd Koninkrijk en Duitsland ook contacten met China en Rusland onderhielden, dus dat er geen reden was om hem tot vertegenwoordiger van deze wereldmachten te labelen. “Niemand weet dat ik gewoon vertegenwoordiger ben van de Tsjechische Republiek,” vertelde hij de luisteraars. Hij stelde ook voor dat de Tsjechische regering hetzelfde moest doen als hij en bedrijfsvertegenwoordigers betrekken bij onderhandelingen met vertegenwoordigers van de Volksrepubliek China. In reactie op de laatste vraag, zei Miloš Zeman dat hij zich aan het einde van zijn mandaat terug zou trekken in zijn vakantiehuisje in de regio Vysočina en zich op zijn favoriete genres zou storten – geschiedenis, non-fictie en science fiction.

Bij de afsluiting kreeg de president een voucher aangeboden door Zbyněk Frolík, LINET’s managing director, voor een verpleegbed met speciale matras om vervolgens in te zetten bij liefdadigheidsactiviteiten.