17-1-2014

De nieuwste generatie ziekenhuisbedden eleganza 2 vormt het vervolg op de bijzonder succesvolle beddenserie eleganza smart. Daarbij biedt het bed een groot aantal waardevolle oplossingen, die staan voor nieuwe normen in de spoedzorg.
De eleganza 2 stelt altijd maatstaven als het gaat om de veiligheid. Het unieke 4Safe-concept met onrusthekken beschermt over de gehele ligvlaklengte zonder openingen en zonder gebruik van middenopeningsprotectors. Baanbrekend en volledig nieuw is de integratie van de Mobi-Lift® in het onrusthek bij het hoofdeinde.
Hiermee kan de patiënt de hoogte kan aanpassen terwijl hij tegelijkertijd veilig en ergonomisch de speciaal hiervoor ontwikkelde grepen in de onrusthekken gebruikt. De handrelingen en uitsparingen zijn vormgegeven op basis van ergonomische ervaringen en bieden samen met de Mobi-Lift® een ongeëvenaarde combinatie voor de zelfstandige en veilige mobilisatie van de patiënt. De 4Safe-onrusthekken zijn uitgerust met Soft-Drop-technologie, d.w.z. met een speciale demping, waarbij de omlaagbeweging zachtjes geremd wordt. Daardoor wordt voorkomen dat er bij het verstellen van de onrusthekken onnodig lawaai in de patiëntenkamer wordt veroorzaakt. Met behulp van de automatische 30-graden-verstelling op de supervisorbediening kan de rugsteun automatisch onder een hoek van 30° worden versteld, wat een correcte positionering van de patiënt in de spoedzorg aanzienlijk vergemakkelijkt. De indicatie van de hoek gebeurt met behulp van een innovatieve ontwikkeling die in eigen beheer is ontwikkeld: de met vloeistof gevulde hoekmeter met achtergrondverlichting. Dit hulpmiddel aan de buitenzijde van het onrusthek aan het hoofdeinde dient voor de indicatie van de Anti-/Trendelenburg-positie en als extra nachtlicht voor de oriëntatie. Een verandering van kleur in de achtergrondverlichting van de hoekmeter geeft aan wanneer de positie moet worden veranderd om de 30-graden-stand te bereiken. Het omvangrijke bedieningsconcept staat voor eenvoudig gebruik en maximale functionaliteit. De bedieningselementen lopen uiteen van handschakelaar voor de patiënt met verlicht display en geïntegreerde LED-lamp via de supervisor en de optionele voetschakelaar voor het verplegend personeel tot en met de gezamenlijk te gebruiken, in de onrusthekken geïntegreerde bedieningselementen, evenals de bedieningssatelliet op een flexibele zwenkarm.

Het ziekenhuisbed eleganza 2 beschikt natuurlijk over de hightech-veiligheidsuitrusting van de LINET Group voor de bewaking in bed: linis en vital monitor. Met linis kunnen via speciale sensoren verschillende veiligheidskenmerken worden geregistreerd, zoals bijv. de bewaking bij het verlaten van het bed, de bewaking van de remmen, de onrusthekken en de lage bedpositie. vital monitor daarentegen bewaakt op draadloze wijze de vitale functies van de patiënt. Beide systemen kunnen kritische toestanden draadloos aan verschillende randapparaten doorgeven, zoals tv, pc, iPad of telefoon. Daarnaast is een aansluiting op en gegevensoverdracht naar de meest uiteenlopende systemen mogelijk voor het papierloos registreren in de vorm van een elektronisch patiëntendossier.
Ook het accessoireconcept van de eleganza 2 is bijzonder overtuigend. De nieuw vormgegeven bovenzijde van de onrusthekken kan over de complete lengte worden gebruikt als universele bevestigingsmogelijkheid voor bedaccessoires en persoonlijke eigendommen van de patiënt. Zodoende is ook de handschakelaar dankzij de universele bevestiging altijd onder handbereik van patiënt en verplegend personeel. Bovendien is er een handige zak voor mobiele telefoons of andere persoonlijke eigendommen. Een optioneel remalarm voorkomt vallen als gevolg van een niet opnieuw ingeschakelde remstand van het bed, bijvoorbeeld na de reiniging. De eleganza 2 legt dankzij deze veelzijdige technische functies de hoogste veiligheidsnormen vast. Nieuwe maatstaven legt het moderne ziekenhuisbed daarnaast ook vast door een effectieve patiëntenmobilisatie en zijn eenvoudige bediening voor het snel uitvoeren van dagelijkse verplegingsroutines. Naast de talrijke innovatieve functies overtuigt ook het slimme ontwerp van het bed met zijn heldere, elegante lijnen.