14-11-2012

In tijden van minder geld worden de budgets voor investeringen gekort of opgerekt. Natuurlijk mogen patiënten noch personeel hieronder lijden. Daarom moeten uitrustingen, zoals kliniekbedden, overtuigen door bijzondere efficiëntie, om ook bij verlaagde budgets een probleemloos gebruik mogelijk te maken.

Bij de ontwikkeling van eleganza 1, de jongste loot van de succesvolle eleganza-productfamilie waarvan er wereldwijd meer dan 200.000 zijn verkocht, stond rentabiliteit vanaf het begin in het middelpunt. De universeel toepasbare allrounder is volledig geschikt voor de dagelijkse gang van zaken in ziekenhuizen. Desalniettemin liggen de aanschafkosten in het onderste prijssegment, waardoor budgetgerichte, handelende inkoopprofessionals aanzienlijke besparingsmogelijkheden van tot wel 30% kunnen behalen in vergelijking met de huidige kliniekbedden in de midden- of hogere klasse. De grote uitdaging bestond er van aanvang aan uit om toch de omvangrijke functionaliteit en de hoge betrouwbaarheid te kunnen garanderen die het complete productportfolio van wissner-bosserhoff kenmerken. Het resultaat mag gezien worden.

Dankzij de elektronische bedbediening verhoogt de eleganza 1 het patiëntencomfort aanzienlijk en maakt in tegenstelling tot mechanische bedden of veel bedden met gedeeltelijke motorisering ook een zelfstandige patiëntenmobilisatie mogelijk. Bovendien is de lage instaphoogte van slechts 39,5 cm uitstekend geschikt voor de mobilisatie "op stoelhoogte" en levert zodoende een aanzienlijke bijdrage aan het verminderen van verwondingen als gevolg van vallen tijdens het in- of uit bed stappen. De veiligheid van de patiënt staat centraal – daarom voldoet de eleganza 1 vanzelfsprekend nu al aan alle punten van de nieuwe norm IEC 60601-2-52, die vanaf april 2013 verplicht moet worden toegepast.

Het bed kan worden belast met een veilige werklast van maximaal 250 kg en beschikt over een vierdelig ligvlak conform DBfK-advies, met een decompressie-effect in het bekkengebied voor het verminderen van wrijvings- en afschuifkrachten bij de autocontourinstelling. Intelligente onrusthekconcepten met bedopening bij het voeteneinde dragen bij tot een aanzienlijke vermindering van vrijheidsbeperkende maatregelen (VBM). Bovendien heeft de klant de keuze tussen een eendelig inklapbaar onrusthek en een tweedelig, zijdelings neerklapbare beschermoplossing.

Functionele elegantie in de verpleging

Het universele ziekenhuisbed kan dankzij het doordachte design en het materiaalgebruik eenvoudig worden gereinigd. Ook service- en onderhoudswerkzaamheden zijn op basis van de gemakkelijk te bereiken modules snel en effectief uit te voeren. Met aantrekkelijke accupakketten houdt wissner-bosserhoff bovendien rekening met de totale levensduur van het kliniekbed. Daarmee stelt de eleganza 1 niet alleen nieuwe maatstaven wat betreft betrouwbaarheid en bedrijfsveiligheid, maar toont bovendien aan dat een doordacht en functioneel ontwerp en een rentabiliteit op lange termijn elkaar niet hoeven uit te sluiten.